Тетяна Костюченко, HRD ПУМБу: «До нас приходять надовго, щоб стати фахівцем у своїй професії»

Первый Украинский Международный банк

http://www.fuib.com

Финансовый сектор

Вакансии компании
Тетяна Костюченко
HRD ПУМБ
ПУМБ

Перший Український Міжнародний Банк (ПУМБ) – ровесник незалежної України. Цьогоріч йому виповнилося 30 років. ПУМБ позиціює себе як відповідальна компанія, яка турбується про співробітників. У банку працює понад 8 тисяч людей. За версією Forbes, ПУМБ увійшов до 15 кращих роботодавців України 2020 року. Банк вирізняється інноваційним підходом до роботи та застосуванням кращих міжнародних практик, людяними відносинами у колективі та повагою до людей, а також високим професіоналізмом команди. Про те, як та чим живе ПУМБ – в інтерв’ю Тетяни Костюченко, заступниці Голови правління по роботі з персоналом ПУМБ.

– Тетяно, ви маєте 25-річний досвід в HR та були першою HR-фахівчинею в Україні, яка отримала сертифікацію американського суспільства SHRM у 1999 році. Як сфера HR трансформувалася за цей період?

– Мене, по-перше, тішить той факт, що за цей час управління персоналом стало дійсно професією, потрібною в усіх серйозних бізнесах та компаніях. По-друге, на нашому ринку з’явилося багато професійних людей, які дуже фахово розвивають напрямок роботи з персоналом у своїх компаніях. По-третє, все більше керівників бізнесів розуміють, що саме професіонали у галузі управління людьми є їхньою правою рукою у розвитку компанії. Цінність людського капіталу вже ні в кого не викликає таких запитань, як це було ще 20 років тому.

– Цього року ви є членкинею журі «Премії HR-Бренд Україна 2021». Якими мають бути кейси компаній, аби ви звернули на них увагу та відзначили? Йдеться не про критерії до проєктів, а про пріоритетність ваших професійних орієнтирів.

– Моя позиція полягає у тому, що я з повагою ставлюся до всіх проєктів, які представляються на розгляд журі. Оскільки вони в будь-якому випадку є свідченням уваги до людей та їхніх цінностей. Якими б не були проєкти, вони завжди про те, щоб допомогти бізнесу найкраще розкрити потенціал своїх працівників, зробити їх успішнішими, а отже – забезпечити процвітання бізнесу.

Проте зараз для мене особливо важливими будуть ті проєкти, які розкриють нові можливості роботи з людьми у нових форматах та обставинах, викликаних пандемією та її наслідками. І я маю на увазі не тільки організаційні аспекти такої роботи, а й глибоке розуміння того, що наразі відбувається з людьми, з усіма нами. Для мене пріоритетними будуть проєкти, що матимуть за ціль допомогу людям залишатися не просто продуктивними, а й ресурсними, енергійними та гармонійними.

Тетяна Костюченко, HRD ПУМБу: «До нас приходять надовго, щоб стати фахівцем у своїй професії»Ми просто любимо те, що робимо, і ставимося до своєї роботи дуже професійно.
Тетяна Костюченко

– Торік ПУМБ став переможцем «Премії HR-Бренд Україна» в номінації HR-маркетинг у дії з проєктом «eNPS: покращуємо досвід співробітників разом!». Як ви думаєте, завдяки чому ви перемогли?

– Тут все дуже просто. Ми просто любимо те, що робимо, і ставимося до своєї роботи дуже професійно. Що стосується нашого проєкту, – щиро вірили в нього і в те, що він може змінити життя наших людей на краще. З цією вірою ми реалізовували сам проєкт, з такою ж вірою та любов’ю готувалися до його презентації, і в такому ж настрої продовжуємо цей проєкт, адже він для нас безперервний.

– Сучасний великий бізнес намагається розвивати бренд роботодавця. Скажіть, наскільки важливо компаніям ділитися своїми успіхами та брати участь у «Премії HR-Бренд Україна 2021»? Яка роль таких премій та конкурсів на ринку праці?

– Я вважаю це дуже корисною практикою. Навіть коли ми не брали участь у самому конкурсі, то завжди цікавилися проєктами, що були представлені на ньому. Тому що це неоціненне джерело нових ідей для всієї HR-спільноти. Це наш колективний розум, який дозволяє координувати роботу з людьми, шукати нові напрямки. Подібні заходи надихають мене і моїх колег реалізовувати дійсно цікаві та корисні проєкти. Це, в підсумку, йде на користь і українським компаніям, і їхнім працівникам.

– Розкажіть, яким роботодавцем є ПУМБ. Як думаєте, у чому плюси роботи саме у вашій компанії?

– ПУМБ – це надійний і порядний партнер. Команда банку дуже професійна. Це компанія, де ніколи не буває нудно, бо ПУМБ завжди змінюється. Проєктна діяльність – основа нашої роботи не тільки у бізнесі, а й в усіх інших напрямках, разом із HR. До нас приходять надовго, щоб стати фахівцями у своїй професії. Середовище компанії сприяє цьому.

Тетяна Костюченко, HRD ПУМБу: «До нас приходять надовго, щоб стати фахівцем у своїй професії» ПУМБ – це банк змін. А там, де відбуваються зміни, робота з людьми завжди на першому плані.
Тетяна Костюченко

– Як карантин змінив підходи до управління компанією і людьми, які компетенції та технології зараз важливі? Чи стала роль HR вагомішою?

– У нашому банку роль HR завжди була вагомою. ПУМБ – це банк змін. А там, де відбуваються зміни, робота з людьми завжди на першому плані. Не можу сказати, що карантин якось змінив це, просто з’явилися нові фокуси та пріоритети у роботі. Оскільки карантин – це, перш за все, теж зміни, що позначаються на організації роботи. Зараз, як ніколи, необхідні постійні комунікації у різних форматах та стилях, важливою компетенцією стало вміння слухати й дослухатися до людей, зчитувати їхній емоційний стан. Взагалі, загострилася потреба у нормальному здоровому менеджменті, де в основі лежать довіра та вміння делегувати.

Щодо технологій – тут все відкрите і доступне всім нам, починаючи від Teams та Zoom, закінчуючи дошками Miro. Лише беріть та користуйтеся.

– Як нова реальність вплинула на вас особисто?

– Я людина, яка вміє добре мобілізуватися у важкі часи. Життя навчило цьому, тому для мене це був час, коли змогла застосувати свою навичку. Це допомогло швидко призвичаїтися до нових дистанційних реалій та адаптувати до цього свою команду. Особисто я страждаю через нестачу безпосередніх людських контактів, мені їх бракує. Дистанційний формат – точно не мій вибір.

– Розкажіть про цінності ПУМБ. Вони допомагають підтримувати бізнеc?

– Я б сказала так: дуже допомагають, вони є опорою. Є ті цінності, які вже давно закладені у ДНК компанії – результат, клієнт, відповідальність, зміни. 2020 рік, з будь-якого погляду, міг стати кризовим і провальним для нашого бізнесу. Та сталося все інакше, торік ми отримали найкращий фінансовий результат за всю історію ПУМБу та змогли так побудувати відносини з клієнтами, що вони залишилися з нами. Це все відбулося завдяки тому, що ми сприймаємо зміни як складову нашого бізнес-життя і з відповідальністю ставимося до своєї компанії та до потреб наших клієнтів.

– Кілька років тому пройшло об'єднання активів ПУМБу і «Ренесанс Кредиту». Як це відбилося на корпоративній культурі компанії?

– Це вже досить давня історія, щиро кажучи. Після об’єднання цих двох банків відбулася ще й купівля частини бізнесу «Платинум Банку». Одне можу сказати точно – ці зміни пішли на користь ПУМБу, зробили його динамічним, готовим до змін та інновацій, гнучкішим та адаптованішим. У нас з’явилися якісь нові енергія та драйв. Ми не боїмося експериментувати, ухвалювати нові рішення. Відчуття – наче помолодшали.

– У фінсекторі ПУМБ славиться високим професіоналізмом працівників, багато хто вважає його школою, після якої відкриваються багато дверей. Ви берете на роботу лише професіоналів чи самі їх створюєте?

– І те, й інше. Ринок праці сам диктує свої вимоги. Звичайно, ми завжди вітаємо професіоналів у своїй команді. Вони привносять до нас нові ідеї, досвід, альтернативне бачення. Але ж на всіх гравців ринку професіоналів не вистачить. Та й молоді треба давати шанс стати професіоналами, тому охоче працевлаштовуємо молодих людей без досвіду. Як казав мій шеф: «Беріть на роботу характер, професію він опанує з легкістю». Так і є, тому ми беремо, перш за все, ціннісно «правильних» молодих людей і за короткий період допомагаємо їм стати професіоналами. У нашій компанії легко здобувати новий досвід та професійно зростати.

– Як згадані вами цінності компанії впливають на ті вимоги, які ви ставите до працівників?

– Про цінності додам лише одне: як для фінансової установи, у нас є надзвичайно високі вимоги до чесності, прозорості, надійності та моралі. І це не просто слова, адже довіру легко підірвати. Проте ПУМБ працює в Україні вже 30 років і має бездоганну репутацію. Саме тому банк обирають наші клієнти.

– Сьогодні складно уявити компанію, яка не дбає про добробут своїх співробітників. Розкажіть про well-being-програми у ПУМБ.

– Я маю велику надію, що це ще один із наших проєктів, який буде успішно жити у компанії. Цьогоріч, разом з компанією Well-Being під керівництвом Олени Бондар, розпочали програму з підтримки добробуту наших працівників. Поки що рано казати про успіх. Упродовж трьох місяців працівники нашого банку мали можливість працювати з професійними коучами, психологами та психотерапевтами. За даними внутрішніх опитувань, найбільш гостро співробітники переживали стрес через події останніх років. Знову ж таки, у рамках роботи нашого проєкту eNPS, ми побачили потребу людей у психологічній підтримці у різних бізнесових та життєвих обставинах. Саме тому вирішили надати їм сервіс, який допоміг би віднайти баланс, зняти тривожні стани, розв'язати проблеми у стосунках з колегами та близькими людьми.

Пілот проєкту завершено успішно, і зараз ми поширюємо його на більшу кількість співробітників.

– Останні місяці, особливо у період пандемії, багато чуємо про необхідність дбати про ментальне здоров’я співробітників. Ваша компанія розділяє цей тренд? Як?

– Ми тому й пішли у проєкт з well-being, бо віримо у необхідність уважного і дбайливого ставлення до ментального здоров’я людей. На жаль, події останніх років призвели до загострення у людей різних нездорових психологічних станів. І це, звичайно, позначається на їхній здатності продуктивно працювати, створювати здорову робочу атмосферу в колективі. У нашому суспільстві ще немає культури самостійної турботи про своє ментальне здоров’я. Культура дбайливого ставлення до фізичного здоров’я занепадає, що вже казати про ментальне. І як роботодавець ми вважаємо, що можемо надавати цю допомогу, привчати людей турбуватися про себе.

Тетяна Костюченко, HRD ПУМБу: «До нас приходять надовго, щоб стати фахівцем у своїй професії» У здоровій культурі немає потреби нікого ніде утримувати. Людина просто обирає для себе місце, де їй добре працюється і живеться. Наша мета– створити таке середовище.
Тетяна Костюченк

– Утримання ключових співробітників – виклик для кожної компанії. Як ПУМБ створює для своїх талантів середовище, яке розвиває та мотивує їх ?

– Мені подобаються слова наших колег та консультантів з компанії McKinsey. У здоровій культурі немає потреби нікого ніде утримувати. Людина просто обирає для себе місце, де їй добре працюється і живеться. Наша мета – створити таке середовище. Оскільки йдеться, перш за все, про професіоналів – це можливість брати участь у створенні та реалізації нових і навіть новітніх продуктів у всіх напрямках роботи банку, реалізовувати складні проєкти та просто завдання, ініціювати нові напрямки у роботі ПУМБу та долучатися до реалізації цих ініціатив.

А з іншого боку, це створення такого середовища, де людина відчуває, що вона має значення, її поважають, до неї дослухаються, її думку беруть до уваги.

– Тетяно, ви є учасницею численних інноваційних для українського ринку HR-проєктів. Чим може похвалитися ПУМБ?

– Серед програм останніх двох років це проєкт із розбудови системного підходу в роботі з управління досвідом співробітника (eNPS); це проєкт з Agile-трансформації роздрібного бізнесу банку, де напрямок роботи з людьми має велику вагу та, звичайно ж, це проєкт із розбудови платформи Well–Being.

Тетяна Костюченко, HRD ПУМБу: «До нас приходять надовго, щоб стати фахівцем у своїй професії»

– ПУМБ увійшов до 15 кращих роботодавців України за версією видання Forbes. Що для компанії та вас особисто означає таке визнання?

– Чесно кажучи, я мало уваги звертаю на рейтинги. Хоча і приємно, звичайно, що системну роботу в банку помічають на зовнішньому ринку. Головними ж оцінювачами нашої праці є люди, колеги, співробітники. Саме їхні думка та ставлення визначають якість та вплив нашої роботи.

– І насамкінець хочеться почути ваш прогноз: яким буде ринок праці банківської сфери у довгостроковій перспективі?

– Думаю, що банківський ринок дедалі більше перестає бути суто банківським. Він зрощується з технологічними галузями, все більше трансформується у фінтех-індустрію. Це суттєво вплине на ринок потенційних кандидатів та вимоги до ключових компетенцій банківських працівників. Уже зараз у банківській сфері великий попит на аналітиків, фахівців у галузі роботи з big data, IT фахівців усіх напрямків. Новий сегмент – це фахівці з клієнтського досвіду. І це стосується не тільки зовнішніх клієнтів, а й персоналу банку як внутрішнього клієнта. Однозначно, на нас чекає ринок, який стрімко розвиватиметься і потребуватиме досвічених та молодих фахівців.