Статьи

«Команду запалюють приклади тих, хто має сміливість»: інтерв'ю з директором з аграрних інвестицій NCH Capital в Україні (Група компаній «Агропросперіс») Марією Осикою

Група компаній «Агропросперіс» – найбільший виробник та експортер сільськогосподарських культур Чорноморського регіону. На даний момент Група об'єднує 45 виробничих підприємств, що працюють на понад 300 тис. га в основних аграрних регіонах України, 11 елеваторів та «Агропросперіс Банк». У 2020 році компанія «Агропросперіс» стала номінантом Премії «HR-бренд Україна» з проєктом «Франчайзингова модель в агровиробництві».

Олександр Мельников, керівник Executive Search напряму кадрового порталу grc.ua, обговорив з Марією Осикою, директором з аграрних інвестицій NCH Capital в Україні (Група компаній «Агропросперіс») лідерство, ефективність, мотивацію, довгострокове планування та багато інших питань.

«Команду запалюють приклади тих, хто має сміливість»: інтерв'ю з директором з аграрних інвестицій NCH Capital в Україні (Група компаній «Агропросперіс») Марією Осикою

В одному з інтерв'ю Ви сказали, що Ваш унікальний досвід – створення продуктивних стосунків між людьми в контексті завдань компанії. Які ще, на Вашу думку, якості й таланти важливі для сучасного лідера?

У кожного є свій унікальний талант. Мій талант – діяти з майбутнього, бачити майбутнє і знаходити кроки, щоб рухатися в це майбутнє. А також розставляти людей на посади відповідно до їх компетенції й унікальних талантів, притаманних кожному з нас, і допомагати колегам налагоджувати ефективну взаємодію в команді.

«Команду запалюють приклади тих, хто має сміливість»: інтерв'ю з директором з аграрних інвестицій NCH Capital в Україні (Група компаній «Агропросперіс») Марією Осикою

Чи вдалося Вам створити культуру, в якій співробітники шукають нові шляхи і можливості?

Так, я щодня нагадую, що кожен може прийти зі своєю пропозицією і запалити свою зірку на небосхилі «Агропросперіс». Команду запалюють приклади тих, хто має сміливість. Коли ми надали можливість участі у партнерській програмі, у нас були механізатори, які продали власні автомобілі та вклали свої гроші в бізнес. На той момент це явище було новим та невідомим. Але деякі зрозуміли, що для них це - нова унікальна можливість реалізувати себе й отримати частку в прибутку Групи. Таким чином, працівники повірили в компанію і в самих себе, зробивши рішучий крок у нову систему мотивації.

Одне з основних завдань лідерів у тому, щоб кожен співробітник працював на піку своєї ефективності. Як Ви це забезпечуєте в «Агропросперіс»?

По-перше, у нас дуже плоска організація. Два представники інвесторів – наш мудрий керівник Міхаель Бертрам (директор фонду NCH Capital в Україні) і я, Марія Осика, яка відповідає за інвестиції в агробізнес. Далі слід згадати наш портфельний актив - сервісну компанію «Агропросперіс», яка надає комплексні профільні послуги підприємствам-агровиробникам (Агропросперіс-заводам, скорочено - АПЗ), елеваторам та іншим бізнес-відділам та суб’єктам Групи, що взаємодіють на ринкових умовах. Тобто, вони можуть придбати необхідні послуги як всередині Групи, так і на зовнішньому ринку, і це для Групи є чудовим ринковим тестом.

По-друге, за допомогою IT-фахівців ми створили платформу, яка прив'язала відповідальність кожної людини до конкретної ділянки. Тобто, кожну людину видно та її внесок - теж. Далі - ми розробили КПД для кожного, щоб цілі компанії об'єднували людей. Для цього була створена партнерська програма, в якій люди можуть вкладати гроші в свою компанію і в свій підрозділ. На платформі видно всіх людей і їхню зону відповідальності. Всі зони відповідальності ми фарбуємо в 3 кольори – як світлофор. Поріг повернення на капітал для оборотних коштів складає 20% річних у доларах, для основних засобів – 15%. Відповідно, зелений колір – результат, вищий порогу, між 0 і порогом – жовтий, нижче 0 – червоний. За кожною функцією система автоматично розраховує рейтинги. Всі механізатори, агрономи, інженери, землевпорядники бачать себе. Ця система й алгоритм підходять для будь-якої країни і будь-якого бізнесу. Нам не потрібно готуватися до нарад, ми просто відкриваємо систему і бачимо на екрані внесок кожного в цифрах, де саме він перебуває відносно плану та інших працівників з аналогічною функцією. Кожен може сам зайти в систему і побачити себе в будь-який момент порівняно з іншими колегами. Дані оновлюються кожні 10 днів і розрахунок відбувається на 24 місяці у майбутньому. У нас вже сформовано плани на 2021 та 2022 роки.

Тобто кожні 10 днів людина може побачити свої перспективи на 2 роки вперед?

Так, вона бачить, чого досягла і що заробила. У нас кожна команда має змогу інвестувати свої кошти, які вона заробила, й отримати повернення на капітал за простою формулою, що відома всім. 2000 ключових працівників бізнес-ядра знають цю формулу, можуть зайти в систему і переглянути свої результати, рейтинг і плановий заробіток у горизонті двох років.

Нассім Талеб, чию теорію про «чорних лебедів» активно згадували у зв'язку з подіями 2020 року, писав про те, що бізнесмени мають якомога менше покладатися на планування й якомога більше імпровізувати. Чи згодні Ви з думкою, що таких «чорних лебедів» не можна передбачити, і як робите прогнози і плануєте інвестиції в такій непередбачуваній реальності?

Я – екстремальний оптиміст і думаю тільки про «білого лебедя». Мій фокус тільки на можливостях. «Чорні лебеді» бувають, і ми про це знаємо. У своєму плануванні ми керуємося статистикою, у нас унікальна база даних по своїх компаніях, якій 13 років. Наші інструменти дозволяють прогнозувати майбутнє. Наприклад, ми можемо прожити три аграрних сезони за 100 хвилин і змоделювати різні сценарії з різними сівозмінами, культурами, цінами та погодними умовами. Ці інструменти дозволяють нам отримувати більш впевнені результати в майбутньому, і те, що ми будуємо плани на базі статистики, дуже нам допомагає тримати рівний курс. Крім цього, у нас є страховки, що убезпечують нас на випадок «чорних лебедів». Мета страхової програми – мати обіговий капітал на наступний рік, незважаючи на будь-які негативні сценарії. Коли ми займаємося стратегією і плануванням, ми орієнтуємося на глобальні тренди, є три горизонти – 2030, 2050, 2100 роки. Ми враховуємо ці тренди для планування й актуалізації. Також ми обмінюємося досвідом з кращими фермерами світу й України, у нас є розуміння, хто йде вперед і які рішення з'являються. З 2016 року ми робимо для себе ринковий тест – перехід у партнерську програму, яка дає змогу відчути, як це – брати відповідальність на себе і більше заробляти. Для тих, хто не знайомий з агробізнесом, хоче почати працювати, але не готовий вкладати свої гроші, у нас є навчання і програма участі у розподілі прибутку. Для тих, хто вже зміцнів і зрозумів бізнес, створив своє ядро, з яким готовий «підкорювати Еверест», ми даємо повну свободу ухвалення рішення. Але вони мають вкласти свої кошти – і йдуть у вільне плавання, випробовують власні сили у АП Франшизі. Таким чином ми планомірно тренуємо свої команди працювати як кращі фермери, без централізованого управління.

Що Ви можете сказати про сильні та слабкі сторони лідерів в Україні, порівняно з лідерами в інших країнах?

Лідерів в Україні відрізняє командний дух, новаторство, креативність, готовність до експериментів, любов до своєї справи, велика згуртованість і динамічність, підприємницький дух і відсутність бюрократії.

«Команду запалюють приклади тих, хто має сміливість»: інтерв'ю з директором з аграрних інвестицій NCH Capital в Україні (Група компаній «Агропросперіс») Марією Осикою

У Вас великий фокус на стратегії і довгостроковому плануванні. Які нові тренди в бізнесі Ви бачите і що змінилося в новій реальності?

До Covid бізнес-рев'ю відбувалися тричі на рік. Кожна виробнича команда АПЗ та елеватору приїздила до Києва, ми обговорювали бізнес-результати і плани, давали зворотний зв'язок. Наразі продовжуємо робити це віддалено, онлайн. Для нас з Міхаелем управління компаніями – це те, що ми вже добре вміємо і знаємо, де цілі та завдання зрозумілі. З тими компаніями, які виконують планові показники мінімального повернення на капітал – 20%, ми йдемо далі і даємо їм додаткові можливості. Крім внутрішньої франшизи, про яку ми говорили, у нас є зовнішня франшиза. Зараз з'являються власники землі, які не мають досвіду отримання стабільного фінансового результату. Для таких компаній ми пропонуємо довгострокову співпрацю на період оренди – виробництво під ключ і розподіл прибутку за формулою, й гарантуємо обумовлений рівень прибутку. Наш фокус зараз – на нових формах взаємодії. Наша мета – навчити всі компанії самостійно вести бізнес і перевести їх у формат франшизи. На 2020 р. з 45 компаній Групи 11 вже впевнено працюють у такому форматі. Крім цього, тим власникам, які просто хочуть мати землю й отримувати частку в прибутку, ми надаємо таку можливість. Ми хочемо відкрити нашу компетенцію – вміння отримувати стабільний грошовий потік від виробництва і supply chain для всієї України, а також мати партнерство з власниками землі різних рівнів.

Поділіться, будь ласка, досвідом, як Ви розвиваєте Ваших партнерів?

Ми виступаємо більше в ролі коучів, ніж керівників, які контролюють. Контроль застарів, він давно не працює. Наша модель – показувати людям потенціал, давати їм інструменти та мотивацію, що включають зелений коридор, дають їм змогу прокладати міст з майбутнього в сьогодення, планувати так, щоб прийти до результату мінімум 20% повернення на капітал, а частіше – і набагато більше. Щоразу, коли закінчуємо виробничий цикл, ми організовуємо в Zoom онлайн-нараду, де обговорюємо успіхи та відкриті питання. Ми розбиваємо групи по 5 осіб, спеціально змішуємо регіони, щоб була можливість максимального обміну досвідом. Опрацьовуються різні сценарії, всі діляться своїми рішеннями. При такому підході швидкість навчання й ефективність організації зростає експоненціально. Ми проживаємо 100 сценаріїв за 1 онлайн-сесію. Ми заздалегідь даємо питання, щоб люди могли підготуватися і мати під рукою фотографії та цифри. Для ефективності зустрічей у ZOOM важлива щільність інформації. Оскільки в контексті сприйняття нової інформації 80% колег є типовими «візуалами», то для нарад важливі цифри і фото. Ми даємо 45 хвилин для пошуку рішень, презентацій результатів і порівнюємо їх між собою.

Яким чином розвивається кар'єра Ваших співробітників?

Основна наша програма – кадровий резерв. Зазвичай ми просуваємо спеціалістів зсередини, оскільки ми їх знаємо, розуміємо їхні сильні сторони, сформовано довіру між працівником і компанією. Крім цього, у нас є наші бізнес-кейси, на прикладі яких ми навчаємо працівників. Міхаель і я своїм прикладом, взаємодіючи з керівниками та ключовими співробітниками компаній, розвиваємо і надихаємо команду. Для молодих фахівців ми створюємо свої програми. Залежно від їхнього рівня кваліфікації та майбутньої функції у Групі у нас є різні програми стажування, де вони можуть взяти участь у живому бізнесі, ознайомитися з алгоритмами і після успішного проходження атестації зайняти місце в нашій компанії.

Яка Ваша порада тим, хто хоче змінити свою поточну діяльність на кар'єру в аграрному бізнесі, і чи можливо це в принципі?

Я вважаю, що не потрібно бути агрономом, аби працювати в агробізнесі. Для мене будь-який бізнес – це математика, причому на рівні 5-6 класу школи. Зараз відбувається злиття між IT та агросектором. Особливо ми це відчуваємо в Supply chain, оскільки зараз, за допомогою blockchains, йде перехід до нових платформ, нових моделей взаємодій у світі, де важливості набуває прозорість всього ланцюга виробництва і поставок. Наприклад, китаєць заходить до супермаркету в своїй країні, купує соняшникову олію, на пляшці бачить QR-код, зчитує його за допомогою смартфону – і йому відкривається відео з доброзичливо усміхненим українським фермером, де покупець може побачити, як росте цей соняшник на українському полі, переробляється на українському олійноекстракційному заводі та подорожує кораблем до Китаю. У нас є все для того, щоб це робити. Ми відштовхуємося від глобальних ринків, від того, що саме прагне споживач, які у нього вимоги до екологічності, упаковки, маркування продукту. Ми готові це створити і забезпечити прозорість, коли видно весь шлях продукту або послуги.

Що сьогодні допомагає Вам, команді та компанії бути життєздатними? Де Ви черпаєте енергію?

Перше – це наші спільні досягнення. Як кажуть американці – celebrate your successes . Ми завжди святкуємо наші успіхи. У газеті, коротких відео, на нарадах. Ми говоримо про здобутки, нові ідеї та рішення, про те, в чому полягає унікальність новаторських проєктів, підходів, рішень. Є відповідні рубрики: наші інновації, таланти працівників Групи, спортивні досягнення тощо. У нас дуже багато людей беруть участь у марафонах, починаючи з Міхаеля Бертрама, також ми організовуємо заходи, які об'єднують команду Групи компаній «Агропросперіс».

«Команду запалюють приклади тих, хто має сміливість»: інтерв'ю з директором з аграрних інвестицій NCH Capital в Україні (Група компаній «Агропросперіс») Марією Осикою
Вакансии дня

Комментарии